FANDOM

KRISUR'RO GIR TO PROJEKT ZARAZEM PIĘKNY I OHYDNY, PROSZĘ NIE EDYTOWAĆ CZY KOPIOWAĆ. PROSZĘ USZANUJ TO, BO AUTOR CHCE WSPÓŁPRACY.

Krisur'ro gir – kontynent, na którym toczy się akcja większości Nowe Legendarium Ubytorasu. Określenie to oczywiście przypisywane jest całemu globu {}.

Jest to całkowicie nowa historia, opierająca się na kilkunastu mitach, wizjach innych autorów i całkowicie zmyślnych historii Ubytorasa.

Historia Krisur'ro giru podzielona jest na kilka etapów, zwanych kolejno Pierwsza Era: Lata Stworzenia, Lata Płaczu (Era Płaczu). Druga Era (Era Słońca), Trzecia Era (Era Pokoju), Czwarta Era (Era Mroku) i Piąta Era (Era Walki). Jest przepowiedziana Szósta Era - Era Zwycięstwa, lecz kiedy powstanie, nie wiadomo. Przyszłe quasi utwory opowiadają o wydarzeniach, które miałyby miejsce w czasie Piątek Ery, gdzie będą wspominki o poprzednich erach.

Świat

Kretororin

Mapa Krisur'ro Giru

Krisur'ro gir jest niebezpiecznym miejscem. Zdominowanym przez rasistowskich ludzi i inne rasy ich pokroju. Sam kontynent jest otoczony przez łańcuchy górskie, które łącznie i potocznie zwie się Rimaoronti - Góry graniczne. Łańcuchy górskie ochraniają rdzeń kontynentu, przed zakusami sił zła, zdrady i innych legendarnych Strażników świata. W praktyce jedynym miejscem, gdzie nie ma gór, a można dostać się do Krisur'ro giru to Loikafaire - Bagna śmierci. Jak sama nazwa wskazuje trudno się przedrzeć przez zaczarowane bagna i mieszkańców tegoż obszaru.

Krisur'ro girem opiekują się Starożytni, choć większość ras jest pod władzą Zwoyaków. 

Na obszarze kontynentu znajduję się kilka bagien, tajga, równiny, step, wiele lasów i puszcz, a także starożytne kniei sekwoi. Na stepie można spotkać odmianę sawanny, a na dalekiej północy na Wulpa'lona - Lisia Wyspa - znajdują się wiecznie żywe ogrody sakur, w niektórych częściach lądu znajdują się knieje np. Wekri'Enyd - Wieczna Knieja.

Krisur'ro gir jest centralnym kontynentem globu, zaś wokół znajduję się kilka innych, a najważniejszym jest Aina'ach - siedziba Uby'sioka. 

Kosmologia

Nadrzędnym bóstwem uniwersum jest Ubyto, który po stworzeniu Krisur'ro giru, przyjął imię Ubytorasu - (rasu - Stworzyciel). Na początku Ubytorasu stworzył istoty zwane Walhalami, które wraz z nim kształtowały świat. Głównym Walhalem był Uby'siok, który miał opiekować się lądem, lecz nie spodobało się to Uby'zwoyi, która się zbuntowała. Jednak wraz ze stworzeniem świata Ubyto powołał do życia, także Starożytnych, Enrakian, Neadarian, Walkyrie i Valief-yukai, wspomagali oni Uby'sioka. Wtedy rozpoczęła się Wojna Płaczu. Już na początku Ubytorasu stworzył Gorudo'zorn i Lanare'zorn (Słońce i Księżyc), a także Szaare'zorn (Drugi Księżyc), Jorane'zorn (Trzeci Księżyc), a także Ubytonawię - krainę zmarłych.

Rasy Krisur'ro giru

Głównymi rasami podczas Pierwszej Ery były elfy, zwierzoludzie oraz gawreny, wkrótce później dołączyli do nich smoki, wrajkule, trolle, potwory i demony. Były one podczas Wojny Płaczu w gruncie rzeczy sojusznikami Walhalów. Podczas wojny Zwoyaki spaczyli ww. rasy i tak powstały ludzie, mroczne elfy, mroczne wersje innych stworów, a także rusałki. 

Elfy

Elfy – pierwsze śmiertelne istoty Ubyto. W czasie Drugiej Ery większość elfów podzieliła się na kilkanaście szczepów. 

Wielkie Elfy (ME: Tan Elfen) – pierwotne elfy, które pomimo braku spaczenia, postanowiły dołączyć do Zwoyaków. Po Wojnie Płaczu zostały wygnane na Tan-erúme - Wielka pustynia, a tam szykują się od lat do inwazji na kontynent. Są oni najbardziej rasistowskimi oraz niebezpieczniejszymi Elfami. Podczas Ery Mroku sprzymierzyli się z Cesarstwem Pretoriańskim, najwyraźniej chcieliby siać zamęt na kontynencie. Wierzą oni w Wielką Zwoyię, a ich technologia dogania steampunk. Nie potrafią używać magii żywiołów, oprócz jasnej i ciemnej magii.

Leśne Elfy (ME: Glad Elfen) – pierwszy szczep, który zamieszkał w Wezwen'Glad - Pierwotny Las. Są ksenofobami, lecz nie rasistami, niebezpieczni tylko dla istot zagrażającym lasom. W Erze Pokoju wywalczyli sobie niezależność i zabezpieczyły sobie terytorium nazywając je Anarie Glad'alar - Królestwo Wielkiego Lasu. Wierzą oni w Ubytorasa i jego twory, a ich technologia oparta jest na magii lasu. Potrafią używać większość rodzaju magii.

Górskie Elfy (ME: Oronti Elfen) – szczep Glad Elfen, który wyruszył w góry, by po latach się dostawali do warunków w górach. Większości znajdują się w swoich górach - Orontiel'fenorod, lecz spotyka się ich na obszarze Cesarstwa Pretoriańskiego. Ich wiarą pozostaje wiara Leśnych Elfów, także technologię oparli na magii. Utracili możliwość inkantacji świetlnej i wodnej magii.

Elfy Traw (NL: Timeave'tuile) – kolejny szczep Gladów, który przysporzył sobie wiedzę o budowie zorganizowanych wsi, dzięki czemu zamieszkali na otwartych terytoriach. Są zdominowani przez Cesarstwo, lecz próbują uzyskać niezależność, wierzą, że przybędzie Wybraniec, który zostanie ich władcą i wyzwoli spod niewoli. Wyznają Ubytorasa, a ich technologia zależna jest wobec Pretorian, czyli mediepunk. Niektóre elfy są nadwornymi magami cesarzy, lecz większość z nich postanowiła nie używać magii na rzecz szamanów.

Elfy (Zwykłe elfy) (ME: Pas'efa Elfen) – szczep, któremu pozwolono zostać na kontynencie po Wojnie Płaczu, ponieważ sabotowały swoich pobratyńców. W praktyce, płacą co kilka lat, pewnej wielkości trybut Cesarstwu, lecz posiadają dość niepodległe królestwo. Jak inne elfy wierzą w swojego stwórcę, a ich prorocy wyznaczają jego inkarnację na świecie za początek nowej ery - Ery Zwycięstwa. Technologię opierają na magii, czyli są do niej zdolni.

Nowe Elfy (IT: Sinja, ME: Elfen - Sinja Elfen) – mieszańcy, którzy powstali na skutek nadmiernego krzyżowania się "Wspaniały ludzi", głównie mężczyzn z elfkami. Nienawidzą elfów, zwierzołaków i demonów. Pod opieką Cesarstwa, posługują się Selde'Ulcu-Marą tak jak ich władcy, znają niekiedy też Jalambesurę. Często sprzedawani jako niewolnicy przez Cesarskich. Jak Wielkie Elfy i cesarscy wierzą w Wielką Zwoyię. Opierają się na sile Cesarstwa i ich technologii, a magia jest praktykowana na terytoriach elfów.

Morskie Elfy (ME: Ekaia Elfen) – szczep elfi powstały za Pierwszej Ery, kiedy byli odpowiedzialni za statki podczas wypraw Uby'sioka, tak bardzo związali się z morzem, że prosili półboga o pozostanie na wybrzeżu. Tak po latach klimatyzacji w morskich falach, ich wygląd zmienił się diametralnie i tak powstał ich szczep. Ich teokratyczne państwo znajduję się pod kontrolą Cesarstwa, przez co uznają się za zdrajców swego ludu. Wierzą oni w Ubytorasa oraz jego zastęp Walkyrii. Są utalentowanymi hydromantami.

Rzeczne Elfy (ME: Aszefa Elfen) – szczep powstały w czasie Ery Słońca, wtedy to był tak gorąco, że elfy (Pas'efa) wyruszyli w głąb kontynentu szukając chłodu i wody, w końcu to dotarli na tereny Aszefer (Rzek), gdzie to zamieszkali. Przez swoją wyrazistą izolację oraz przystosowanie do zamieszkiwania na bagnach i podróżowaniem w korytach rzek, w końcu można było uznać ich za odrębny gatunek. Też zostali zdominowani przez Cesarstwo, lecz większość ich ziem jest zarządzane przez potomków Zdrajców, a pozostałości po Rzecznym Królestwie (Aranie Azefa) są w opłakanym stanie, przez najazdy Pretorian-Gnomów i Bagnistych Elfów. Wierzą jak większość elfów w swojego stwórcę, a także w ich opiekunów Walhalów. Technologię oparli na wodzie (aquapunk), podobnie jak Ekaia Elfen są hydromantami.

Bagniste Elfy (ME: Loika Elfen) – zwani także Małymi Trollami. Szczep powstały podczas Ery Mroku, kiedy to Neadrianie spaczyli Rzeczne i Morskie Elfy, krzyżując ich i hodując nowy gatunek. Niedługo później na Aranie Azefę napadło Cesarstwo, Loika Elfen byli kolaborantami podczas tejże wojny. Wytworzyli sobie kult Cesarza, choć niektórzy powrócili do wiary w Starożytnych, Walhalów czy samego Ubytorasa. Opierają się całkowicie na nauce Cesarstwa, lecz także korzystają z mediepunka. Przez hodowlę Neadrian nie potrafią wykrzesać z siebie energii magicznej, jednakże są jedną z dwóch ras elfów, którzy potrafią korzystać z nekromancji. Uznaję się je za elfy przez ich wygląd dosyć elficki.

Mroczne Elfy (ME: Dure Elfen) – najstarszy szczep elfów, na początku jednak uznawano ich za spaczone i nie uznawano ich za elfy, ponieważ ich skóra była ciemnofioletowa, purpurowa, czasem blado-fioletowa. Są pierwszymi istotami spaczonymi przez Zwoyię. Są strażnikami Bantis'du (Pól Nocy), obszaru za Rimaoronti oraz wszelakich istot zamieszkujący ten obszar. Stworzyli potężne Dure Aranie, które w każdej chwili mogłoby zaatakować Cesarstwo, lecz czekają na Wybrańca, który by pokierował ich ku Zwycięstwie, jak przepowiedziano. Są ksenofobiczni jedynie do tworów, które w obiegowej opinii czczą Zwoyaków czy inne siły im podobne, co nie oznacza, że odrazu się ich zabija czy torturuje. Dure Elfen jest rasą złożoną w dziewięćdziesięciu procentach z kobiet. Ich technologia jest oparta na Dagopunku - smoczej technologii. Wyznają Ubytorasu i jego twory, znane są przypadki czczenia na równi Przywódczyń, gdyż pomimo nazwy Królestwa, nie mają królowych tylko przywódczyń, zazwyczaj najwyższa kapłanka. Znane są przypadki przywódców, ale są to rzadkie chwilę. Potrafią korzystać z większości magii, oprócz świetlnej, lecz zastępują ją mroczną, potrafią także nekromancję oraz tworzyć androidy i zaldrezy (homunkulusy).

Ludzie

Ludzie – istoty stworzone przez Ubyto. Są bardzo rasistowscy i ksenofobiczni, większość z nich zatraciła wiarę w Ubytorasa.

Ludzie Równin (JM: Hito Heija) – najprawdopodobniej najstarszy szczep ludzi, są oni spaczoną formą wrajkuli. Zamieszkują obszar północnych równin kontynentu. Są ksenofobami i podporządkowani Cesarstwu Pretorian. Oprócz ras ludzich, jedynie do Pretorian i Nautan darzą szacunkiem. Wierzą oni w Zwoyię, Naturę lub Ubytorasu, a ich technologia to mediepunkiem. Potrafią używać większość rodzaju magii.

Ludzie Stepu (JM: Hito Sogen) – szczep ludzi, zamieszkujący Saitu Sogen (jm. Wielki Step) i prowadzą w gruncie nomadyczny styl życia z okresowymi obozowiskami, tak zwane Ordy. Stworzyli oni potężny Kaganat Zaworsar (im. Lasostep), który został zdominowany przez Cesarstwo. Są dosyć tolerancyjnym ludem, także ochraniają Seinarama (im. Święte Państwo) przed zakusami Cesarstwa. Wierzą głównie w Ubytorasu i jego twory. Ich technologia jest asia'mediepunk (azjatycka technologia średniowiecza). Posiadają szamanów, którzy są w stanie praktykować magii żywiołów i mają szansy na kontrolę nekromancji.

Mroźni Ludzie (JM: Hito Szimo) – szczep ludzi, zamieszkujący terytoria przedpola Bantis'du i niektóre wioski znajdują się na lodowcach biegunów. Duża część z nich poparło zwierzchnictwo Złotych Smoków, reszta to małe państewka rodzinne. Podobnie jak Hito Sogen są dosyć tolerancyjni. Trudne warunki są przez nich do wytrzymania. Najprawdopodobniej pochodzą od Światłych Ludzi. Wierzą oni w Walkyrie i ich Boga Ubytorasa. Posiadają: Zaawansowaną Technologię Plemienną. A ich szamani potrafią praktykować większość magii.

Światli Ludzie (JM: Hito Satota) – szczep ludzi, którzy samoistnie wyewoluowali z Wrajkuli, a zamieszkują oni część wybrzeży Gel'ilas (im. Lodowe Jezioro). Stworzyli sobie Em'ktys Warkor - Teokracja Warkoru, lecz podporządkowani Cesarstwu. Są ksenofobiczni wobec większości ras, lecz dzięki swojemu oświeceniu, łatwo oceniają zamiary cudzoziemców. Wierzą w wiary Wrajkuli. Korzystają z magepunka, a ich czarodzieje kontrolują większość magii żywiołów.

Ludzie Zdrady (JM: Hito Ugari) – szczep ludzi, którzy to byli spaczeni przez Pretorian, przez co powstały Hito Ugari. Całkowicie poddani przez Cesarstwo i wierzą jedynie w Cesarza. Nienawidzą każdej rasy, a z racji wyglądu czasem można uznać ich za innych ludzi, więc zostali nazwani Ugari. Korzystają z technologii Cesarstwa i nie potrafią korzystać z magii.

Wspaniali Ludzie (JM: Hito Sugoi) – szczep ludzi, który skaził elfy, przez co powstały Sinja Elfen. Są całkowicie oparci na Cesarstwie Pretoriańskim. W praktyce są normalnymi ludźmi równin, lecz ich zuchwałość dała im możliwość bycia spaczonym przez Zwoyaków.  Nienawidzą każdej rasy, a szczególnie swoich quasidzieci czyli Nowych Elfów. Korzystają z technologii Cesarstwa i potrafią korzystać z magii świetlnej, dzięki Zwoyakom.

Niziołki (JM: Hito Basai) – szczep mniejszych ludzi. Jak większość ludzi, należą do Cesarstwa. Są zbyt leniwi by wytworzyć wiarę w cokolwiek. Ich wzrost jest o wiele mniejszy od ludzi. Nienawidzą większości ras, a ich magowie są w małym stopniu kontrolować większość magicznych kategorii.

Ziemni

Ziemni – istoty stworzone przez Ubyto. Są oni bardzo związane z górnictwem, metalurgią i jubilerstwem.

Hineali (ME: Hini Ambal) – 

Ambali (ME: Ambal Ambal) – 

Gnomy (ME: Morikwen Ambal) – 

Orkowie

Orkowie – istoty stworzone przez Ubyto. W czasie Trzeciej Ery zostali wygnani z kontynentu, lecz w Czwartej Erze powróciły i zagnieździli się w środku kontynentu.

Orkowie Bitewnni (im: Jen'karza) – 

Orkowie Natury (im: Erin'karza) – 

Orkowie Światli (im: Irus'karza) – 

Orkowie Wojny (im: Dra'karza) – 

Orkowie Mroku (im: Winta'karza) – 

Demony

Demony – istoty stworzone przez Ubyto. Powstałe w Pierwszej Erze, aby wspomóc wojska Uby'sioka, w Drugiej Erze w składzie Cesarstwa Gawrońskiego.

Demony (NA: Akama Akuma) – 

Lilitu (NA: Sukkub Akuma) – 

Sadysy (NA: Rekku Akuma) –

Czarty (NA: Jagi Akuma) – 

Lnoksu (NA: Kjuketsu Akuma) –

Anioły (NA: Tenszi Akuma) – zapięczętowane istoty, które znajdują się poza Krisur'ro, ale mogą zostać przywołane przez magów.

Jaszczuroludzie

Jaszczuroludzie – istoty stworzone przez Ubyto. Pochodzą oni od Uby'ajemo, który chciał mieć dzieci.

Ayemoni (Zwyczajni) (NT: Ayemon Ayemon) – 

Ayemoni Górscy (NT: Ayemon Cziajan) – 

Ayemoni Pustynni (NT: Ayemon Czolum) – 

Ayemoni Mroczni (NT: Ayemon Tariti) – 

Nagi (Morskie) (NT: Sa'anp Samudr) – 

Nagi Rzeczne (NT: Sa'anp Nadi) – 

Inne

Inne – nito elfy, nito ludzie. Nie da się ich kwalifikować odpowiednio.

Pretorianie (SM: Getleh Be'ngz) – 

Gobliny (SM: Tezeret Be'ngz) – 

Zalandi (im: Premije Zalan) – 

Nimfy (im: Premije Limni) – 

Rusałki (im: Premije Limnola) – 

Wrajkule (ME: Minja hilda) – 

Harpie (NL: Selde'ince) – 

Sztuczne

Sztuczne – istoty stworzone dzięki pomocy magii i technologii. Ubytorasu pokochał ich jak własne dzieci i traktuje ich na równi z innymi rasami.

Zaldrezy (NL: Zaldre'tekina) – 

Golemy (NL: Jinko'tekina) – 

Androidy (NL: Sziri'tekina) – 

Boskie

Boskie – istoty boskie stworzone przez Ubyto, aby wspomagały go w tworzeniu i rządzeniu globem. Są odpowiedzialni za kształt świata i obserwują sytuację, wyczekując na Wybrańca. Dzielimy ich na Walh'alarów i Walh'nuntów, "Bogów i Strażników".

Walh'alarowie

Walh'alarowie – pierwsze najpotężniejsze istoty stworzone przez Ubyto, są prawnymi Władcami i Obserwatorami Krisur'ro giru. Zaangażowani podczas Pierwszej Ery, lecz później spoczęli na laurach i było mało przypadków ich ingerencji.

Walharzy (im: Walh'alar) –

Zwoyaki (SM: Grojs Getar) – 

Walkyrie (im: Wal'kyriee) – 

Starożytni (im: Yer'bamat) – 

Enrakian (im: Enra'kian) – 

Neadarian (im: Neada'rian) – 

Walief-yukai (im: Walie'kai) – 

Walh'nuntowie

Walh'nuntowie – pomniejsi Strażnicy ładu kontynentu. Od końca Trzeciej Ery uważa się ich za legendarne stworzenia, które nigdy nie istniały. Sekirei – 

Jrei

Torgruta –  

Sialukci – 

SarmaciKitsune 

Cuna'orafel

Zwierzoludzie

Zwierzołaki – istoty z cechami zwierząt i ludzie, zależnie od czego czy są bardziej zwierzęcy czy bardziej to Kemonomimi. Jest ich bardzo duża ilość, dlatego opisane zostaną tylko najważniejsze dla historii.

Nautanie (zwykli) –

Mroczni Nautanie

Panterianie

Jettorianie –

Pandaremy 

Redesianie –

Gnolle 

Zenko 

Driady (im: Premije Dasos) – 

Ksirianie –  Denkorianie Jumikianie 

Smoki

Smoki – dumne stworzenia, w których Ubytorasu zawarł mądrość i siłę, najczęściej spotyka się ich po za Rimaoronti, a tam są śmiertelnie niebezpieczne. Potrafią zmieniać formy swojego ciała. Smoki Czerwone 

Smoki Zielone 

Smoki Żółte 

Smoki Niebieskie 

Smoki Gór 

Wywerny 

Serpenty 

Potwory

Potwory – inne stworzenia, które nie można zakwalifikowywać do innych kategorii. Są tworami Ubytorasa, które zostały przepędzone z Krisur'ro giru.

Szlamy  – 

Trolle (zwykłe) – 

Trolle Pustynni – 

Trolle Zimowe – 

Trolle Bagienne 

Wojaksy 

Centaury Oni Ogry Północne Ogry Południowe Ogry Centralne 

Zwierzęta

Zwierzęta – stworzenia, które są traktowane jak zwierzęta, lecz są na tyle obdarzone inteligencją, że potrafią się porozumiewać czy nawet stworzyć własne państwa.

Gryfy 

Feniksy 

Hybrydy

Hybrydy – różnorakie stworzenia, które powstały z połączenia innych ras. Większość z hybryd, trybryd czy szibryd nie zostanie opisana.

Języki

Na Krisur'ro girze operuję się kilkoma językami, głównie (Quenyą) Mową Elfów, ale też (Wspólny) Jalambesure, czyli Mowa Ludzi. Większość Zwierzoludzie operują zaś Laman'kweta, który jest zbitką Mowy Elfów, Jalambesura oraz Imeára-tiriti'kweta, w skrócie Imeara, czyli języku Starożytnych. Selde'Ulcu-Mara, Mowa Zwoyaków, którą operują częściowo Pretorianie. Oparty na Imearze jest też Lugcin'kweta - Mowa Ayemonów. Szczepy 'karza (notabene 'karza oznacza Ork w Imearze) posługują się Nunta-laman'kweta, czyli połączeniem Mowy Elfów i Zwierzoludzi. Według legend nag, Ubyto posługiwał się Glírem - Śpiewem. Nagi zaś posłuchują się Nunta-tiritiką, która według legend jest jaszczurzą formą Gliru. Ponadto demony posługują się Norie'kweta Alar - Wyższa mowa Mocnych. 

Historia

TBA

Ciekawostki

  • Większość nazw opiera się o wyższy język elfów ze Śródziemia, czyli Quenya.
  • Sam artykuł jest inspirowany, artykułem o Śródziemiu.
  • Autor uznaję nowe dzieło jako Śródziemie 2.0, pomimo, że nienawiązuje do Ziemii sprzed ośmiu tysięcy lat.
  • Jest to elficko-zwierzoludzkie fantasy.
  • Na początku nazywał się Kretotorin, później zaś Krisur'ro gir.
  • Krisur'ro gir oznacza Kraj Wojen.
  • Krisur'ro posiada dwa księżyce, lecz niegdyś aż trzy.
  • Autor był leniem, więc znalazł tłumacz na elficki, dzięki czemu, miał dużo strat psychicznych, skoro Quenya nie posiada kilkunastu słów.
  • Nazwy elfów są z Quenyi, zaś nazwy ludzi z japońskiego [...]
  • Same języki w praktyce są oparte na Quenyi, Sindarinie oraz Dothrackim i Valyriańskim. Stosowane głównie w ramach nazw własnych. 
  • Naprawdę 'karza, (który czyta się według autora karZa, nie każ) oznacza po Sithuańsku - wojnę.
  • Glir to w sindarinie "Śpiew", zaś można go uznać za tzw. Ubypolski, czyli quasi gwarę Autora.  
  • Autor postanowił zrobić elfy, pomimo swoistej nienawiści do nich. 
  • Ubyto stwierdził, że Zalandi, jako trolle bardziej humanoidalne są lepsze jako nowa rasa niż jakby byli trollami.
  • Duża część ras powstała w innym projekcie, zwanym jako Orzechia.